Naslovnica Biznis Kako je poduzetnik iz Kreševa postao kraljevski dobavljač

Kako je poduzetnik iz Kreševa postao kraljevski dobavljač

89
PODIJELI

Prije nešto više od četiri godine poduzetnik iz Kreševa Svjetlan Stanić, odnosno njegova firma Stanić Beverages koja ima fabrike u BiH i Hrvatskoj, od Ivice Todorića kupio je brend voćnih sokova Juicy.

Godinu kasnije ušao je na tržište Ujedinjenih Arapskih Emirata i vrlo brzo postao kraljevski dobavljač vodećih restorana i klubova u Dubaiju, prodaja je skočila tri i po puta, a prošle godine izvoz u tu regiju narastao je doslovno za 900 posto. Ušao je i u vodeći evropski maloprodajni lanac, francuski Carrefour.

Ovih dana najavio je nastavak agresivnog širenja upravo u toj regiji, na države poput BahreinaJemena i Egipta, istovremeno objašnjavajući da je za imidž proizvoda nužno brendirati i samu državu iz koje dolaze.

Šire se na nove kontinente

Čini se da barem zasad to čini uspješno: njegova firma bilježi strelovit rast dobiti, čak i usprkos činjenici da se još uvijek nalazi u primarnom investicijskom ciklusu.

– Danas, nakon četiri godine poslovanja Juicyja u sklopu Stanić Beveragesa, sa sigurnošću mogu reći da smo napravili jako dobar posao i ojačali poziciju brenda u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, ali i u cijeloj regiji. Nastavljamo s razvojem novih proizvoda, ali i širimo naše tržište na nove kontinente – rekao je Stanić u intervjuu za hrvatski tportal.

Objašnjava da je cjelokupna regija MENA (Middle East and North Africa) vrlo potentno tržište za proizvođače bezalkoholnih pića. S obzirom na to da se radi o zemljama u kojima je alkohol u većini slučajeva zabranjen, a vremenske prilike utječu na veliku konzumaciju tekućine, logično je zaključiti da je potrošnja bezalkoholnih pića i vode vrlo visoka, što potvrđuju i brojke.

Primjerice, u Ujedinjenim Arapskim Emiratima potrošnja soka po stanovniku je 59 litara, u Saudijskoj Arabiji 52 litre, dok je u Hrvatskoj 23 litre po stanovniku. S druge strane riječ je o tržištu s vrlo strogim pravilima za registraciju novih proizvoda, strogim kontrolama kvalitete i ispravnosti.

Njihov put nije bio jednostavan, dugo su radili na pripremi za nastup na novim tržištima, što je podrazumijevalo pronalazak lokalnog distributera, analizu tržišta i potreba potrošača te na kraju registraciju.

– Kada su 2015. godine sokovi Juicy lansirani u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, moram priznati kako sam bio iznimno zadovoljan i ponosan, pogotovo što smo odmah na početku ušli u najbolje lokalne i internacionalne barove i restorane. Naša strategija izvoza u regiju MENA je od početka bila postavljena na način da se iz Emirata širimo na ostale zemlje Bliskog istoka, a kada u toj regiji postanemo prisutni u svim kanalima, krećemo dalje na tržište Sjeverne Afrike. S obzirom na nedavno ostvarene kontakte, vjerujemo da će sokovi Juicy od ove godine biti prisutni i na tržištu Bahreina, Jemena i Egipta, što potvrđuje uspješnost naše izvozne strategije. Na novim tržištima prvo očekujemo širenje i jačanje lanca distribucije, a nakon toga postupan rast prodaje – rekao je Stanić.

Odustali od Turske

Stanić je upitan da prokomentarište šta se desilo sa planovima koji su svojevremeno najavljivani o snažnom prodoru na tržište Turske, posebno preko tvornice u BiH.

– Istina, bili smo u ozbiljnim pregovorima s jednim od najvećih turskih distributera, no na kraju se pokazalo da je tržište sokova vrlo zasićeno. Turska ima razvijenu domaću primarnu i sekundarnu proizvodnju, primarnu u smislu prerade voća u koncentrate, a sekundarnu u smislu velikog broja lokalnih brendova. Svi multinacionalni igrači prisutni su u Turskoj vlastitim tvornicama, tako da se klasičan izvoz pokazao kao neprofitabilan za nas. Kada smo spoznali poteškoće u Turskoj, okrenuli smo se Bliskom istoku, na kojem spomenute barijere ne postoje, što se na kraju pokazalo i kao vrlo dobra odluka – rekao je Stanić.

Njihova najznačajnija tržišta su i dalje Hrvatska i Bosna i Hercegovina te čine 80 posto poslovanja, no cilj im je doći do omjera u kojem će 50 posto prihoda biti iz izvoza.

– Što više izvozimo, manje smo osjetljivi na negativna kretanja koja se događaju na lokalnom tržištu. Svako tržište ima svoje specifičnosti, stoga je priprema i analiza svakog novog tržišta iznimno važna kako bismo uopće mogli procijeniti što je lukrativno za naš brend, a što nije – naglasio je on.