Prodaja proizvoda ili neke usluge danas se odvija po drugačijim principima nego što je to bilo pre deceniju ili dve, a posebno pre više decenija.
Novi mediji, era digitala, donela je brojna nova pravila koja i dalje u svom načinu poslovanja održavaju pravilo usmene preporuke, zanimljivog izloga u određenoj ulici i gradu, ali je sve to tek delić onoga što je potrebno uraditi kako bi biznis „cvetao“, a od svog početka nepoznatog i novog dostigao ime brenda koji je svima poznat i svuda prepoznatljiv. Na određenim primerima je prilično lako pokazati kako se dešava razvoj brenda, kao što su recimo određene robne marke, kada je hrana u pitanju, nešto što se koristi u svakodnevnom životu, ali negde sve to može da zakoči. Zato smo odlučili da na temu razvoja biznisa malo govorimo o onima čiji je fokus prodaja kofera, kao nečega što je svima potrebno, ali tržište nudi brojne opcije, pa je ipak važno korak po korak to tržište osvojiti i izboriti se za prvo mesto na njemu.
Uspeh se ne događa preko noći, jer i kada se čini da se dogodio, onda je to samo ono što se vidi, dok iza njega stoji mnogo truda, rada, mnogo ulaganja, pa često i neverovatan broj neprospavanih noći. Ako želite, recimo, da prodaja kofera započne i da raste u kontinuitetu, a to možemo reći i za bilo koji drugi proizvod ili uslugu, važno je da napravite plan. Nije jedino potrebno otvoriti, na primer, radnju sa koferima i putnim programom, dati joj ime i zaposliti prodavca, jer u brzini života kojom se kreću, ljudi će verovatno samo proći pored izloga, a tek oni koji namenski traže proizvod koji nudite će doći do vas. Pa šta je onda potrebno da uradite?
Kako danas prodaja kofera može da funkcioniše?
Da, određena radnja, kao svojevrsni izložni prostor vam je svakako potreban. To će govoriti o tome da imate poštovanje prema svom proizvodu, da imate potrebu da kontakt sa kupcima ostvarite i putem žive reči, ali, to nije sve. Morate ići u korak sa vremenom, baš kao što koferi idu u korak sa svojim vlasnicima kroz različita putovanja.
Prodaja kofera danas zahteva mnogo više angažovanja. Pored butika/izložbenog prostora, potrebno je da imate veb sajt koji će sadržati jasne i istinite fotografije svakog proizvoda, uz detaljne opise dimenzija, od čega su koferi napravljeni, koji su materijali korišćeni, kome su namenjeni, kao i detalje o samim cenama. Sajt ujedno može da bude i vaš online shop, gde se direktno može naručiti proizvod i platiti karticom ili kasnije pouzećem. Ni ovo nije sve, jer danas sajtovi, osim kod globalnih brendova, zahtevaju malo „duše“. Kako to postići? Različitim pričama kroz blog stranicu. Kako prodaja kofera asocira najviše na jednu lepu stranu života, a to su putovanja, svojim potencijalnim kupcima ponudite vrednosti koje će moći da dobiju putovanjem, a sve to uz nešto vaše, ovog puta je to kofer.
Prisutnost na internetu podrazumeva i prisutnost na društvenim mrežama. Profil vašeg brenda će u stvari biti vaš novi izlog pored kojeg će ljudi zastajati, zbog čega je važno da ih zainteresujete, pridobijete i navedete da tom virtuelnom ulicom svakog dana prolazi što veći broj ljudi koji će „zakucati“ na vratima mesindžera ili DM-a. I sve ovo kada se spoji predstavlja ono šta prodaja kofera danas zahteva, kako bi se uopšte dogodila, a ono što sledi utiče na sam razvoj brenda.
Kako postati uspešan brend?
Dolazimo do glavnog pitanja, kako postati brend uopšte, a onda uspešan, prepoznatljiv i dugotrajan. Pomenuli smo da je izlog taj koji zaustavlja prolaznike, pa se za onaj pravi izlog, ako ga posedujete, pored kojeg ljudi prolaze potrudite da privuče pažnju i onih kojima su koferi potrebni i oni kojima nisu. Kada govorimo o virtuelnom izlogu, društvenim mrežama, jasno objašnjeno poslovanje i nuđenje određenog proizvoda mora da bude na samom početku, a onda fotografije, video snimci, tekstovi koji uz to idu, moraju da zadrže (ne)namernike u skrolovanju mrežama. Ono što će ih zadržati jesu saveti, ponuđena vrednost, praktičnost i na samo kraju, ono najvažnije, kvalitet.
Postavite se u kožu svog idealnog kupca. Sigurno je da ćete kao putnik tražiti, u ovom slučaju kofer, koji je kvalitetan, koji neće izdati negde na pola puta, na stanici ili aerodromu, kofer koji može najnormalnije da izdrži teret za koji je predviđen, koji je jednostavan za nošenje i vuču. Idući tim putem, predstavite polako sve prednosti proizvoda koji ste ponudili, a onda od svojih kupaca zatražite i recenziju, ocenu, iskustvo koje su dobili koristeći sam kofer. Uvek podelite šta su drugi rekli o vama, jer sve te pozitivne poruke će uticati da pridobijete veći broj klijenata, što u najvećoj meri utiče na rast biznisa. A šta kada nastanu negativne kritike?
Nijedan brend nije postao uspešan, a da nije imao neki peh ili negativan komentar. U tim situacijama je najvažnije izviniti se klijentu i ponuditi neko razumno rešenje. Ali i predstaviti svima ostalima da odmah počinjete da rešavate problem koji je nastao. Svim ovim se zapaža da ste posvećeni svojim kupcima, a ne samo svom proizvodu i zaradi, da se trudite da uvek budete bolji i napredniji, da umete da prihvatite kritiku i da je rešite na profesionalan način, a sve to utiče na stvaranje poverenja kao najvažnijeg faktora u procesu razvijanja biznisa. Zaokružujući sve ovo dobija se u stvari odgovor na pitanje kako postati uspešan brend, bilo u prodaju kofera ili nečega sasvim drugog.
Na početku i na kraju potrebna vam je sistematizacija poslovanja
Grubo rečeno, sistematizacija poslovanja predstavlja jedan vid zakonske obaveze za sve one koji imaju firmu sa više od deset zaposlenih lica. Nebitno je koja je delatnost firme, ovo je dokument koji mora da postoji, zbog čega uglavnom niko ne misli da to ičemu dobrom služi. Savremeni marketing kaže drugačije, a to je da sistematizacija poslovanja predstavlja važan plan razvoja biznisa koji garantuje uspeh i rast.
Na primeru koji smo već naveli, a to je prodaja kofera, sistematizacija poslovanja bi obuhvatala sve, od osmišljavanja radnje, ako postoji, načina dobavljanja proizvoda, vršenja prenošenja, stavljanja u promet, preko načina prodaja, do sistematizacije svakog radnog mesta i radnih zadataka zaposlenih. Već smo videli da je dobro u ovoj sferi imati ljude koji brinu o određenim stvarima: nabavci, prodaji, digitalnom marketingu, dekoraciji… Kada se svaki korak koji sledi unapred osmisli, odredi ko će ga napraviti i na koji način, onda se mesta za greške skoro i ne ostavlja, a tako biznis raste i pretvara se u postojanje uspešnog brenda koji može da traje sve dok vi to želite ili možete da radite.