Subotnje popodne, stadion u Španiji, treća liga. Na tribinama – šačica navijača. Ali na Balkanu, u kafani i kod kuće, desetine hiljada ljudi s napetošću prati meč na malim ekranima. Niko ne navija, ali svi se nadaju – golu, korneru, penalima. Jer na tiketu piše „1+“, „GG“ ili „2-4 gola“. Dobro došli u eru fudbala za kladioničare gdje rezultat više nije važan zbog sporta, već zbog kvote. Sudijska nadoknada je sada uzbudljiva ne samo zbog dramatičnosti meča, već i zbog šanse za cashout. U tim situacijama ne se zna ko se više znoji – igrači na terenu ili gledatelji pred ekranima. Kako bi se ovakve situacije prebrodile lakše, u pomoć mogu pritjeći najbolji bonusi https://kladionice.tv/bs/bonusi/
I tako, dok su nekadašnji fudbalski romantičari pratili mečeve iz ljubavi prema timu, danas se sve češće gleda ko igra, kad počinje, kakva je forma – i koja kvota stoji pored toga. Liga je sve manje mjerilo kvaliteta, a sve više mjerilo ponude. Rezultat je i dalje važan, ali još važnije je je li prošao tiket.
Razvojni put kladionica i klađenja u Bosni i Hercegovini
Kada su se kladionice počele otvarati kod nas, u početku je tu bilo mnogo papirića, listi, papirnih tiketa. Zadimljena prostorija gdje nervozni ljudi prate brojke na teletekstu. Ponuda nije bila velika, ali bila je kompaktna i ljudi su pronalazili dobre parove. Nisi imao mnogo izbora pa si se morao zadovoljiti onim što je bilo u ponudi. To su obično bile najjače lige, uglavnom Premier liga ili Serie A, gdje si mogao jednu ili dvije utakmice pratiti na TV-u. Za ostale mečeve si morao čekati kraj da vidiš rezultat, pa kako ti se zalomi.
Od tih vremena, koja su bila prije samo 10–15 godina, pa do danas, kladionice su itekako napredovale, a i klađenje je dobilo potpuno drugačiji oblik s bezbroj novih mogućnosti. Više ne moraš sjediti u kladionici da bi pratio meč. Utakmice možeš gledati uživo gdje god da se nalaziš, a isto tako i sastavljati i uplaćivati tikete – sve zahvaljujući platformama koje nude stotine live prenosa dnevno, od Premier lige pa do Vijetnama U21. I to nije slučajno.
Vjerovatno niko ne bi gledao prenose mečeva, recimo, Japanske druge lige, da se nije kladio i uložio novac. Kladionice danas kupuju prava prenosa za niželigaške i manje poznate lige upravo da bi ih uvrstile u svoju ponudu, jer se pokazalo da igrači žele gledati ono što igraju.
Navijač postaje sve više korisnik i potrošač
Ljudi sve više traže brzo zadovoljstvo i adrenalin. Ko će sada čekati jedan dan nedeljno da prati meč nekog tima ili lige, kada je svaki dan prilika za navijanje i stimulaciju nerava. Ovo je vrijeme navijača koji navijaju za svoj tiket. Važno je jedino da tiket prođe, i to ne čak toliko zbog novčanog dobitka, koliko zbog uzbuđenja koje ovakvi trenuci donose. Posljedica toga je i porast popularnosti sportova koji ranije skoro pa i da nisu bili praćeni. Pa tako imamo ogroman porast popularnosti e-sportova, ali i stonog tenisa ili badmintona.
Prenos uživo je ono što nam pruža uzbuđenje tokom klađenja
Kao gledaoci i kladioničari često upadamo u jednu zamku – mislimo da imamo kontrolu nad ishodom utakmice. Pratimo svaki dodir lopte, broj kornera, faulova, gledamo povrede i kartone i ubjeđujemo sebe da znamo šta će se desiti. Ali istina je – nemamo nikakvu kontrolu.
To što gledamo meč uživo i što smo uhvatili prvo poluvrijeme ne znači da ćemo pogoditi krajnji ishod. Koliko puta je ekipa izgledala nadmoćno pa izgubila u 90+4? Ili totalni autsajder okrenuo rezultat niotkuda? Fudbal, kao i većina sportova, igra se do kraja i ništa nije sigurno, bez obzira koliko nam se činilo da „imamo osjećaj“. Upravo ta iluzija kontrole je jedan od razloga zašto je live klađenje toliko popularno. Mislimo da čitanjem igre donosimo pametne odluke, ali često samo pratimo tok koji može u sekundi da krene u potpuno drugom pravcu.
Gledanje prenosa uživo daje nam osećaj da smo i mi dio te priče, uključuje naše emocije i mi osećamo da u tom trenutku imamo moć i da možemo donijeti ispravnu odluku. Istina je, međutim, da su nam šanse iste kao i kada ne pratimo meč. Kladionice su, naravno, prepoznale potrebu igrača da vrše izmjene tokom trajanja meča, pa tako i kada nemate sredstva na onlajn računu, možete vrlo lako izvršiti sms uplatu https://kladionice.tv/bs/kladionice/sms-uplata/
Može li na ovaj način da se stvori zavisnost
Iako većina korisnika vidi klađenje kao zabavu uz sport, granica između rekreacije i zavisnosti može biti tanka. Kad sport postane zanimljiv samo kad je na tiketu – pitanje je šta je motiv, a šta izgovor. U BiH ne postoji jasna regulativa koja bi ograničila broj prenosa ili zaštitila mlađe gledaoce od ulaska u svijet klađenja. Kladionice nude sve, od prenosa do opcija „Cash out“ i „brzog klađenja“, bez ikakvog pratećeg upozorenja.
U svijetu gdje je svaki meč dostupan u džepu, a svaka statistika dostupna u realnom vremenu, postavlja se pitanje: gledamo li sport zato što ga volimo – ili zato što smo uložili 5 KM? Kladionice su pronašle način da svaki ekran pretvore u teren, a svakog gledatelja u učesnika. A dokle god sport bude donosio šansu za brzu dobit, biće onih koji više navijaju za tiket i rezultat, nego za tim.
Zato treba biti oprezan. Važno je da pokušamo da se vratimo gledanju sporta radi sporta. U redu je povremeno odigrati i pokoji tiket, ali ne smemo na tom putu zaboraviti da uživamo u samoj igri.