Udruženja potrošača u BiH zatrpana su prijavama potrošača koji su žrtve prevara u nelegalnoj trgovini putem društvene mreže Facebook
Postoje online trgovine koje su registrirane i legalno rade, ali postoje i one na čijim su stranicama upisani nepostojeći brojevi i adrese. Kupovinom putem njih potrošači izlažu velikom riziku da budu prevareni. Prevarom se smatra sve ono što potrošači naruče putem društvenih mreža, a ne stigne im u tom obliku, odnosno uplatite novac i ne dobijete ništa zauzvrat.
Kako ćete izbjeći ove prevare? Kupujte od provjerenih izvora, provjeravajte trajna plaćanja, dobro razmislite prije nego što pristanete dati podatke o plaćanju, kada kupujete online od druge osobe, nemojte slati novac unaprijed, nikada nikome nemojte slati broj kartice, izbjegavajte online kupovinu na stranicama koje ne koriste potpunu autentifikaciju, samo su neka pravila koja Europol preporučuje za sigurnu kupovinu putem interneta.
Nadležne institucije u BiH također svakodnevno upozoravaju na maksimalan oprez prilikom korištenja interneta i online usluga.
Institucija ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH kaže da je prodaja na daljinu putem sredstava daljinske komunikacije regulisana Zakonom o zaštiti potrošača u BiH. Istim zakonom je propisana obaveza trgovca da dostavi naručeni proizvod kupcu u roku od 15 dana od kada je potrošač poslao narudžbu.
“Ukoliko tako nije postupljeno, tada potrošač prema zakonu ima mogućnost odustanka od ugovora na daljinu u roku od 15 dana od dana prijema proizvoda, a obaveza trgovca je da mu izvrši povrat novca u roku od 15 dana”, navode za Akta.ba portal.
Vezano za prodaju na daljinu ili internet prodaju napominju i obavezu trgovca da pored osnovnih elemenata koji se odnose na njega, njegovu adresu i neophodne kontakte obavijesti potrošača i osnovnim svojstvima proizvoda, cijeni i dodatnim troškovima za potrošača, kao i o uvjetima za ispunjenje i raskid ugovora.
“Ukoliko trgovac ne postupi u skladu sa navedenim tada rok za odustajanje iznosi tri mjeseca”, pojašnjeno je iz ove institucije.
Prije internet kupnje svakako predlažu potrošačima da provjere sigurnost stranice, te eventualne komentare korisnika iste.
“U našem radu savjetujemo potrošače na oprez, jer samo informisan potrošač je i zaštićen potrošač. Kroz dosadašnju praksu se pokazalo da upravo one ponude koje nam djeluju kao neodoljive, odnosno one koje se ne mogu odbiti, predstavljaju upravo najveći rizik za potrošača”, napominju.
Zbog toga, kako kažu, i predlažu potrošačima da prije svake kupovine provjere da li su uslovi dostave i povrata dobro objašnjeni, da budu oprezni s ličnim podacima, da izaberu sigurnu metodu plaćanja, te provjere da li konkretna web stranica nudi siguran način plaćanja.
“To je slučaj ako se pri dnu zaslona web stranice nalazi ključić ili lokot ili ako internetska adresa započinje s https://”, preciziraju ombudsmeni.
Podcrtavaju da alarm za potrošača predstavlja slučaj kada je narudžba unaprijed plaćena, a proizvod nije uopće dostavljen. Tada se treba obratiti nadležnoj tržišnoj inspekciji ili policijskim organima, a određenu stranicu prijaviti kao potencijalnu opasnost od prevare potrošača. (Akta)