MNOGI SE DRŽE ONOGA ŠTO JE PROIZVOĐAČ PROPISAO SAMA KADA IM TO ODGOVARA Kada se mijenja filter vazduha?

Po uputstvu proizvođača filter vazduha kod najvećeg broja automobila treba da se mijenja na 40.000 ili 60.000 km, ali postoje i neki motori za koje je predviđeno mijenjanje filtera na 20.000 km.

Na primjer, kada je u pitanju Fiat 500L, verzija sa 0.9-litarskim turbo benzincem, filter vazduha treba da se mijenja na 20.000 km. Ali kada su u pitanju drugi benzinski motori, period zamjene je na 40.000 km. Kada su dizelaši u pitanju, zamjena je predviđena na 60.000 km, osim kada je u pitanju 1.3 MultiJet koji traži zamjenu filtera na 20.000 km.

Međutim, iako djeluje potpuno logično da bi trebalo da se ispoštuje ono što sam proizvođač preporučuje, tu se javlja više problema.

Možda će se neki vozači uvrijediti, ali činjenica je da se mnogi drže onoga što je proizvođač propisao samo kada im to odgovara.

Na primjer, neki će se slijepo držati roka zamjene motornog ulja od 30.000 km, iako u uputstvu jasno piše da taj period treba prepoloviti u slučaju da se uglavnom vozi po gradu ili postoje neki drugi „otežavajući uslovi“ po pitanju vožnje.

Takođe, neće mijenjati kočionu tečnost po uputstvu proizvođača. Da ne pominjemo redovnu provjeru pritiska u gumama, propisano povećanje pritiska u gumama kada je auto opterećen i mnogo drugih stvari.

Na koliko kilometara onda mijenjati filter vazduha?

Treba istovremeno uzeti u obzir propisane fabričke intervale i uslove u kojima se vozi.

Na primjer, ukoliko vozilo radi u „teškim uslovima“, u uputstvu proizvođača piše da treba češće provjeravati i ukoliko je potrebno zamijeniti filter vazduha, a u teške uslove uslove spada čitav niz uslova vožnje u koji su danas gotovo neizbježni.

Na primjer, auto se vozi uglavnom u gradskim uslovima, auto dugo radi u mjestu (u leru), vozi se po prašnjavim putevima…

Međutim, čak i kada u vazduhu nema vidljive prašine, materijal od kojeg je filter napravljen puni se raznim sitnim česticama koje takođe utiču na protok vazduha. Te izuzetno sitne čestice su stalno oko nas iako ih mi ne vidimo.

Čak iako djeluje da asfalt nije prašnjav, tu su npr. čestice koje nastaju trošenjem guma i kočionih pločica, koje vaš auto „udiše“ naročito kada je gust saobraćaj pa ih svako vozilo koje prođe podiže sa asfalta. Pritom je vazduh u mnogim gradovima veoma zagađen, naročito u grijnoj sezoni.

Takođe, i bez velike pređene kilometraže, ukoliko mnogo vremena provodite u saobraćajnim gužvama, što znači da motor dugo radi iako ne prelazite mnogo kilometara – to isto predstavlja teške uslove rada, pa bi filter trebalo češće mijenjati.

Lako razumljiva logika – auto dugo stoji u mjestu ili se kreće veoma sporo u odnosu na broj radnih sati motora koji usisava vazduh kroz filter vazduha iako auto u prosjeku prelazi izuzetno malu kilometražu u odnosu na to koliko dugo motor radi.

Nije isto ni u svakoj zemlji ili regionu

Neki proizvođači daju i različite preporuke za različite zemlje ili regione. Na primjer, u uputstvu za Hyundai i10 benzinac iz 2008. godine piše da se filter mijenja:

a) na 12 mjeseci ili 15.000 km u Kini, Indiji i Bliskom istoku.

b) na 36 mjeseci ili 45.000 km u drugim zemljama, ali da se na 12 mjeseci ili 15.000 km provjerava i po potrebi mijenja.

Da li je i koliko prljav filter opasan po motor?

Suviše prljav filter vazduha može na razne načine da utiče na rad motora. Naravno, intenzitet negativnih efekata zavisi od raznih faktora:

a) koliko je filter prljav,

b) koliko mu je ugrožena propusna moć,

c) o kakvom motoru je riječ – gorivo, ubrizgavanje, način upravljanja rada motorom, da li ima turbo punjač ili je atmosferski… Generalno, savremeniji motori će se na razne načine lakše prilagoditi redukovanom protoku vazduha, odnosno kompjuter će se pobrinuti da sagorijevanje i dalje bude optimalno, dok su motori starijih generacija „ugroženiji“,

d) možda će se pad snage zbog prljavog filtera osjetiti samo pri graničnim opterećenjima, kada motor vuče najviše vazduha, dok će u svakodnevnoj vožnji biti neprimjetan.

Uglavnom, to što nikada niste čuli da je nekome stradao motor ili neka prateća komponenta zbog prljavog filtera, ne znači da posljedica nema.

Može li filter da se čisti?

U suštini može, ali to nipošto ne preporučujemo. Ukoliko ga „izduvate“ kompresorom, postoji mogućnost da ga oštetite, pa njegovi dijelovi mogu da završe i u motoru, što je posebno rizično kod motora sa turbo punjačem.

Nije svaki filter isti

Intervali zamjene propisani od strane fabrike se odnose na originalne filtere kakvi se ugrađuju ili kupuju u ovlašćenim servisima.

Pošto rijetko koji vozač koristi originalni filter vazduha (iz prve ugradnje) za auto van garancije, tu je uvijek dilema koji zamjenski filter da se koristi.

Izreke „Ako ne znaš šta je dobro, gledaj šta je skupo“ ili „Nisam dovoljno bogat da kupujem jeftine stvari“ odavno su izgubile bilo kakvo utemeljenje u praksi.

Naravno da ne savetujemo da kupujete najjeftinije filtere, već jednostavno skrećemo pažnju da treba paziti šta se kupuje i gdje se kupuje.

Ali ako već kupujete jeftine zamenske filtere, vjerovatno je pametnije da značajno skratite period zamjene.

Nije u pitanju samo koliko dobro će da filtrira vazduh, već i kolika je propusna moć filtera i koliko je izdržljiv sam materijal, pošto ne želite da se raspadne i da zatim njegovi dijelovi krenu preko usisnih i izduvnih ventila dalje ka turbo punjaču.

Zaključak

Ako već strogo poštujete preporuku proizvođača, pošto smatrate da su inženjeri „ultimativni autoritet“, onda pročitajte i dio u vezi otežanih uslova vožnje (ili kako god se to naziva kod različitih marki), pa uzmite u obzir i taj dio priče.

A to znači da filter vazduha treba povremeno provjeravati i skraćivati interval zamjene u slučaju potrebe.

MNOGI SE DRŽE ONOGA ŠTO JE PROIZVOĐAČ PROPISAO SAMA KADA IM TO ODGOVARA Kada se mijenja filter vazduha? appeared first on Aloonline.ba.

aloonline.ba

Objavi oglas za posao
MOŽDA VAS ZANIMA
DRUGI UPRAVO ČITAJU