Na današnji dan proizveden posljednji Jugo, a prvi primjerak poklonjen posebnom čovjeku

Naš mališan je razvijen krajem sedamdesetih godina prošlog vijeka da bi popunio prazninu između modela Zastava 101 i Zastava 850.

Prvi prototip je kompletiran u oktobru 1978. godine i poklonjen je predsjedniku Titu, da bi serijska proizvodnja startovala dvije godine kasnije. I imaće više nego uspješnu karijeru pošto je isporučeno 794.428 primjeraka, iako će mnogi kritikovati i reći da je bio zastario od prvog dana, pošto je pozjamio mnogo toga sa Fiata 127.

Yugo je takođe jedini automobil iz istočne Еvrope koji se prodavao u Sjedinjenim Američkim Državama kao fabrički model (Škoda Favorit se uvozila „preko bare“ daleko ranije, ali samo od strane privatnih kompanija). Većina primjeraka je napustila fabriku sa 1,1-litarskim benzincem i 55 konjskih snaga i petostepenim manuelnim mjenjačem. U izboru su takođe bile i verzije sa benzincem radne zapremine 903 kubika kao i sa moćnijim 1,3-litarskim benzincem. Najpopularnija konfiguracija je bila heč sa troje vrata, a napravljena je i mala serija kabrioleta (navodno svega 200 jedinica).

Yugo je definitivno pokazivao godine još tokom devedesetih godina prošlog vijeka, ali teška ekonomska kriza u državi i kasnije bombarodvanje fabrike u Kragujevcu su spriječili da planirana zamjena stigne na vrijeme. Tek 2008. godine se u cijelu priču umiješao Fiat i ponudio da otkupi 67 odsto firme, dok je preostalih 33 odsto vlasništva ostalo u rukama domaćih političara. Nekadašnja firma Zastava Automobili je prestala da postoji, a na njenoj bazi je nastao Fiat Automobili Srbija.

Kao što smo spomenuli, posljednji Yugo je sišao sa proizvodne trake na današnji dan, ali je fabrika nastavila sa radom još desetak dana. Tog 21. novembra 2008. godine je napravljen i posljednji „Stojadin“, čime je firma otišla u istoriju.

Svi se sigurno pitaju šta se desilo s tim posljednjim modelom. Pa sama priča je zapravo veoma zanimljiva. Naime, tog kobnog 11. novembra 2008. godine je napravljeno devet Jugića, a onaj posljednji je ispraćen suzama zaposlenih uz pjesmu „A sad adio“.

Originalno je objavljeno da će biti kolekcionarski primjerak zajedno sa još dosta drugih bitnih modela u istoriji Zastave, kao što su prvi i milioniti „Stojadin“, zatim trkačka izdanja Zastave 101, modeli sa ekspedicije Kragujevac -Kilimandžaro, rani primjerci „Fiće“ i „Tristaća“, prototip limuzinskog izdanja Floride i drugih.

Muzej je trebalo da ostane u dijelu fabrike gdje su se modeli baš proizvodili, ali je taj dio firme pripao Fiatu. Vozila su posljednji put viđena 2013. godine i iako postoji tvrdnja da se nalaze u Fiatovom dijelu kompanije, drugi ipak vjeruju da su ih Italijani poslali pod presu.

Zastava je na taj način otišla u istoriju poslije proizvodnje više od četiri miliona jedinica, od čega je petina izvezena u preko sedamdeset država širom svijeta. A posljednji Yugo, gdje god da si, počivaj u miru…

BONUS VIDEO:

Na današnji dan proizveden posljednji Jugo, a prvi primjerak poklonjen posebnom čovjeku appeared first on Aloonline.ba.

aloonline.ba

Objavi oglas za posao
MOŽDA VAS ZANIMA
DRUGI UPRAVO ČITAJU